środa, 26 listopada 2014

Top 10 Dramione

ADNOTACJA Z PAŹDZIERNIKA 2015:
Ta lista ma już prawie rok i jest bardzo nieaktualna, ale nie będę jej aktualizować. Zaczęłam czytać po angielsku i gdybym miała to zrobić, sprawy nieco by się skomplikowały. 


Cześć i czołem!
Przychodzę do Was z małą niespodzianką. Pewnie wszyscy zastanawiają się, co też takiego kryje się pod tytułem "Top 10 Dramione"... Już spieszę z wyjaśnieniem :)
Parę miesięcy temu na fejsie wśród moich znajomych pojawiło się wyzwanie "Top 10 książek", które polegało na wybraniu swojej najlepszej dziesiątki lektur jakie kiedykolwiek przeczytaliśmy. Zastanowiłam się i pomyślałam: "A gdyby zorganizować taką akcję wśród czytelników Dramione?". Pomysł dojrzewał we mnie przez jakiś czas i nie zrealizowałam go od razu głównie dlatego, że nie umiałam zmusić się do wybrania mojego "Top 10". Zaczęłam od powolnego wypisywania wszystkich dobrych Dramione jakie czytałam i okazało się, że jest ich ponad 40... Mozolnie zaczęłam wykreślać, aż w końcu pozostała mi finałowa piętnastka. Szczerze, nie wierzyłam, że uda mi się z tego zrobić liczbę równą dziesięć. Jednak... udało mi się. Niestety, musiało z mojej listy odpaść wiele świetnych opowiadań... No cóż, dziesięć to dziesięć :)
Tak więc rozpoczynam - totalnie nie licząc na to, że przyjmie się, choć mam nadzieję - wyzwanie "Top 10 Dramione"!
Zanim przejdę do mojej listy, krótki regulamin, który wymyśliłam, żeby jakoś to uporządkować:

REGULAMIN:
1. Każdy wstawiający swoje "Top 10" na bloga, podaje nick i link do bloga osoby, która go nominowała oraz powiadamia blogerów, których nominowała.
2. Można nominować 3 osoby, jednak nie można nominować osoby, która już umieściła na swym blogu "Top 10".
3. Na liście mogą znaleźć się całe opowiadania (tylko zakończone!) jak i miniaturki, muszą one dotyczyć tematyki Dramione.
4. Do każdego opowiadania dodajemy link, pod którym możemy je znaleźć, nick autora, naszą ocenę (Dlaczego spodobało mi się to opowiadanie? Czemu znajduje się na tym miejscu?) oraz - opcjonalnie! - krótki opis fabuły, oczywiście bez spoilerów.
5. Każda osoba wstawiająca swoje "Top 10" zobowiązana jest do wstawienia regulaminu tej akcji.

No cóż, chyba wszystko już wiecie. Kogo ja nominuję? Jako że rozpoczynam tę akcję nominuję każdego, kto tylko zechce wziąć udział w całej zabawie (jeśli przyjąłeś wyzwanie - napisz komentarz z linkiem :)). Wyróżniam jednak trzy osoby: Lupus LumosLaFinDeLaVie HarryPotterAvad ka. Mam nadzieję, że napiszecie swoje "Top 10" :)
Przejdźmy więc do mojej listy.

10. Everytime - Kitiara uth Matar

Po śmierci rodziców Hermiona wpada w depresję, pogłębianą przez docinki pewnego Ślizgona, i postanawia popełnić samobójstwo. Pech chce, że ratuje ją właśnie ten znienawidzony Ślizgon.

Jest to jedyne opowiadanie Kitiary na mojej liście, jest również moim ulubionym jej autorstwa. Lubię pozostałe, zwłaszcza te pisane z Nagini, ale te wydaje mi się najlepsze, najbardziej dopieszczone i dopracowane.
Nigdy nie lubiłam takiej Hermiony - wpadającej w depresję, tnącej się, mającej próby samobójcze czy Bóg jeden wie co jeszcze. Jednak to opowiadanie jest tak skonstruowane, że rozumiemy jej postawę i nawet jest jej nam szkoda.
Nie ma tu tony lukru i miłosnych wyznań, więc miłośników tych rzeczy nie pcham w stronę tego opowiadania, ale zdecydowanie ono ma w sobie to coś. Szczególnie końcówka.

9. Gdy jesteśmy sami - Venetiia Nox

Hermiona z przyjaciółkami wpadają w pułapkę i trafiają do siedziby Śmierciożerców. Dziewczyna zostaje niewolnicą swojego wroga - Malfoya.

Chyba wszyscy znają opowiadanie Venetii i nie będę oryginalna gdy powiem, że jest genialne. Opisy, dialogi i oczywiście fabuła - palce lizać. "Gdy jesteśmy sami" dostarcza wielu emocji i osobiście bardzo je przeżywałam. Dodatkowy plus za oryginalność.

8. Fałszywy stopień - Lyra Silvertongue2 (tłumaczenie - Sonka)

Hermiona i Malfoy zostają uwięzieni na kilka godzin w fałszywym stopniu, w który tak często wpadał Neville.

Bardzo ciekawą rzeczą w tym Dramione jest jego forma - nie ma tu żadnych opisów, same dialogi. Początkowo byłam sceptycznie do tego nastawiona, jednak gdy zaczęłam... nie umiałam się oderwać. Pamiętam, że za którymś razem czytałam to opowiadanie w pociągu i ludzie bardzo dziwnie się na mnie patrzyli, bo co chwila wybuchałam śmiechem. Jeśli chcecie poprawić sobie troszkę humor - koniecznie sięgnijcie po to opowiadanie.

7.  Układ - Lady Charlotte

Hermiona dostaje propozycję nie do odrzucenia - poślubi Draco, co oczyści imię rodu Malfoyów, a oni pomogą jej znaleźć rodziców. 

Układ to jedno z tych opowiadań, które mogłabym czytać bez końca. Jest świetne, pełne humoru i zaskakujących zwrotów akcji. Było to moje pierwsze Dramione, w którym Granger była zmuszona do poślubienia Malfoya i tym bardziej mi się spodobało. Jak można się spodziewać, małżeństwo dwójki tak wybuchowych osób, przekonanych o obopólnej nienawiści nie będzie należeć do spokojnych. Polecam wszystkim tym, którzy chcą się trochę rozerwać i dać porwać w inny świat.

6. Sny zwycięzców - JeanneVanjean

"Nocą, gdy wszyscy śpią, czternastu zwycięzców Bitwy o Hogwart staje przed swoimi demonami. Zaczynają zastanawiać się, czy to aby na pewno oni wygrali."

Gdy pierwszy raz przeczytałam tego shota, przykuł mnie do krzesła. Za drugim razem szczerze się popłakałam. A każdy kolejny raz to kolejna paleta uczuć, które to opowiadanie we mnie wyzwala. 
Niebanalna konepcja i świetna realizacja. Tutaj tematem głównym nie jest Dramione, ale i ono się tam pojawia, tworząc spójną całość. Brak mi słów na to opowiadanie i chętnie przyznałabym mu wyższą pozycję, jednak po prostu nie umiem żadnego wyżej usytuowanego zdeklasować. 


5. Echo Naszych Słów - Dama Kier

Malfoy prosi Hermionę o pomoc przy uważeniu eliksiru, nie spodziewa się jednak jakie pociągnie to ze sobą konsekwencje.

Na półmetku mojej listy znajduje się klasyk. Coś co chwyta za serce i zakorzenia się w nim bardzo, bardzo głęboko. Dlaczego tak daleko?, pewnie zapytacie. Ano, nie znoszę nieszczęśliwych zakończeń (to nie spoiler - już w prologu jest powiedziane, że Draco i Hermiona nie będą razem). 
To opowiadanie jest jak pożar. W miarę jak czytasz, rozprzestrzenia się w tobie a ty nie możesz go ugasić niczym, bo jedyne źródło wody zakręciła autorka, dając mu taki a nie inny koniec.
Uwielbiam opisy uczuć w tym opowiadaniu. Cytaty z niego to cudowne złote myśli, które przechowuję gdzieś spisane by nigdy mi nie umknęły, a epilog to kwintesencja doskonałości. Czytając płakałam tak wiele razy, że sama się już gubię.
W tym opowiadaniu zachwyciło mnie również to, w jaki sposób autorka trzymała się kanonu. Wydarzenia w nim opisane naprawdę mogły się zdarzyć, nie wykluczały prawie żadnych wydarzeń z książki (mówię tu o pierwszej części historii). Naprawdę brawa za to!
Piąte miejsce jest najbardziej odpowiednie. Nie mogę przyznać mu wyższego z prostej przyczyny: nigdy nie przeczytam go drugi raz, od początku to wiedziałam. Nie umiem do niego wrócić, bo wiem, że po raz drugi przeżywałabym rozstroje emocjonalne, które uniemożliwiły mi normalne funkcjonowanie, tak jak to było za pierwszym - i ostatnim - razem.
Mimo wszystko polecam. Dla mnie to było niebo i piekło zarazem, nie umiem pozostać wobec niego obojętna. Bardzo, bardzo je przeżyłam. 

4. Dramione Story - Icamna

Przy tej historii naginam trochę zasady (w końcu sama je tworzyłam, a co tam, zaszaleję XD). Nie jest ono zakończone w całości - skończony jest dopiero pierwszy tom, drugi w przygotowaniu. Jednak stwierdziłam, że to tak jak z częściami książek i postanowiłam umieścić to Dramione w moim spisie.
Nie ma tutaj nawet najkrótszego opisu fabuły, bo brzmiałby on banalnie, bo z pozoru tak też się zaczyna - Hermiona i Draco wracają na siódmy rok nauki w Hogwarcie i otrzymują wspólne dormitorium.
A to opowiadanie zdecydowanie banalne nie jest.
Emocje momentami porównywalne z Echem Naszych Słów. Do tego dochodzi świetne Poczucie Humoru autorki (nie bez przyczyny napisałam je z dużych liter, tak ono jest dobre), genialne opisy i dialogi. Jeden z moich ulubionych rozdziałów ever (który jest, nawiasem mówiąc, tak długi jak wiele z opowiadań) to, uwaga, uwaga: Kac Hogwart, czyli parodia znanej serii filmów. Genialna!
Jest tu też świetnie wykreowany nowy wątek fantastyczny - pojawia się domniemany dziedzic Merlina. Prawie same plusy. Polecam, polecam i jeszcze raz polecam. 

3. Draco Malfoy - Zdumiewająco Skoczny... Szczur? - Maya (tłumaczenie - NocnaMaraNM)

Eliksiry zawsze były nieco niebezpieczne, często dochodziło na tej lekcji do wypadków. Tym razem także się zdarzył. W wyniku tego wypadku Draco zmienia się w szczura i trafia w ręce gryfonów. Jak Malfoy poradzi sobie w roli maskotki Gryfindoru?

Najśmieszniejsze Dramione jakie kiedykolwiek czytałam. Poczucie humoru autorki uderzyło dokładnie w sam środek mojego. Płakałam i bynajmniej nie ze smutku. Wszystkie dialogi, czy też monologi Draco, wszystkie opisy i po prostu wszystko sprawia, że człowiek umiera ze śmiechu. Zdecydowanie zasługuje na trzecie miejsce w moim rankingu. Cóż tu więcej powiedzieć? Macie gorszy dzień - czytajcie "Draco Malfoy - Zdumiewająco Skoczny... Szczur?"! 

2. Zakręty losu - Keraa

Hermiona pracuje jako uzdrowicielka. Po jednej z niebezpiecznych akcji przywożą jej rannego aurora - Dracona Malfoya...

"Zakręty" to rzecz niezmiernie ciekawa. Napisałe je... debiutantka. Tak, dobrze preczytaliście, osoba która pierwszy raz zetknęła się z pisaniem Dramione. A osiągnęła niebywały sukces.
Malfoy w tym opowiadaniu jest taki, jakiego kocham - sarkastyczny, z poczuciem humoru, ale jednocześnie zdystansowany i tajemniczy. Fabuła nie jest skomplikowana, ale od tego opowiadania nie da się oderwać, można przerywać sobie tylko atakami śmiechu. 
Jest... bardzo dobre i chyba z braku możliwości przyczepienia się do czegokolwiek znajduje się właśnie tutaj. Zaraz za największym dziełem (jeśli chodzi o Dramione), jakie widziały moje oczy.


1. Ukochana Polityka - tłumaczenie: donnieDonnie 

Najchętniej nic bym tu nie pisała, bo nie ma słów, które mogłyby opisać wyjątkowość i doskonałość tego opowiadania. Tu również nie dodaję opisu, bo nie da się opisać tak niesamowitej historii, wspomnę tylko, że rzecz dzieje się, gdy nasi bohaterowie są po czterdziestce i żyją w nieszczęśliwych małżeństwach, walcząc o awans w Ministerstwie Magii.
Draco jest dla mnie idealny. Tak jak w "Zakrętach" - sarkastyczny, żartobliwy, ale tajemniczy. Niesamowicie inteligenty, cytujący klasyków, ze świetnym gustem i zamiłowaniem do sztuki.
A Hermiona? Niedbająca o siebie pracoholiczka. Malfoy przełamuje jej skorupę...
Szczerze, to gdyby ktoś podał mi w takim stylu, jakim jest napisane to opowiadanie, historię o miłości Filcha ze szczotką do podłóg, przyjęłabym je z wielkim entuzjazmem.
Gry słowne, dialogi, intryga, to wszystko składa się na dwa słowa: "Ukochana polityka".
Nie ma tu miłości jak w harlekinach, nie ma wyznań rodem z komedii romantycznych. Jest tylko idealna proporcja, cudowe emocje i... Draco i Hermiona. Po czterdziestce.
Szukacie lekkiej, łatwej i przyjemnej lekturki na wieczór? Nie sięgajcie po "Ukochaną". Nie da się jej zrozumieć za pierwszym razem, jest zbyt złożona i głęboka.
Nie ma tu miejsca na choćby malutki błąd, wszystko jest wyszukane i dopięte na ostatni guzik. 
Kocham każdą najmniejszą kropeczkę tego opowiadania i życzę wam z całego serca przeczytać "Ukochaną Politykę" z takimi samymi emocjami, co ja. Tylko ostrzegam - ta historia zdecydowanie podwyższy wasze wymagania, jeśli chodzi o Dramione. 


To by było na tyle. Piszcie jak oceniacie moją listę. Pamiętajcie, że to moja subiektywna ocena i każdy ma prawo do swojej własnej. No i pytanie chyba najważniejsze - co myślicie o takiej akcji? Podejmiecie wyzwanie i wyznaczycie swoje "Top 10 Dramione"?
Pozdrawiam i całuję,
Kercia <3

38 komentarzy:

  1. Wchodzę w to, ciekawy pomysł ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też pewnie w to wejdę :D Chyba, że nie uda mi się 10 dobrych dramione znaleźć xd Sam pomysły jest świetny!
    Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, ciesze się ze są jacyś chętni :)
      Pozdrawiam ♥

      Usuń
  3. Mi się jakoś nigdy nie udało znalezc TYLU dobrych Dramione :P Ale bardzo podobała mi się historia Echo Naszych Słów <33
    Ostatnio skończyłam także czytać dramione www.pokochac-lotra.blogspot.com ;)
    Może i mi uda się niedługo stworzyć coś fajnego z moim blogiem potterowskim :D choć nie wiem jeszcze kogo z kim zeswatam :D <3

    Czekam na notkę ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, no ja w te wakacje czytałam praktycznie codziennie Dramione do snu, wiec trochę się tego nazbierało :)
      A notka będzie na początku grudnia :)
      Pozdrawiam ;*

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. No jasne :)
      Nie zapomnij tylko podrzucić mi linka jak juz dodasz swoje Top 10! :)
      Pozdrawiam ♥

      Usuń
  5. Ale trafiłaś!
    Tez uwielbiam te Dramione!
    Pozdrawiam,
    HH

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że ktoś ma podobne upodobania do mnie :)
      Pozdrawiam, Kercia ♥

      Usuń
  6. Proszę :)
    mury-nienawisci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem na tak! Trzy razy TaK! Przechodzi pani do następnego etapu "Jak zadziwić Lupi i wprawić ją w jeszcze większy zachwyt swoją osobą -historia Kerci" >.< Kiedy pojawi się u mnie nowy rozdział wstawię również i Top 10 Dramione! <3
    Ściskam i znów z uszanowaniem niewidzialny kapelusz uchylam,
    Lupi♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, cieszy mnie to niezmiernie ♥
      Ciekawi mnie Twoja lista, niecierpliwie czekam na nią i na rozdział ♥
      Buziaki!

      Usuń
  8. Ufff w końcu komentuje!
    Znam top 10 książek :)
    Wiec tytuł posta brzmiał znajomo, pomysł oryginalny i cóż jedno wielkie TAK :D
    Co do mnie, czy wezmę udział, nie wiem, ale będę zachęcać :D
    Przeczytałam tyle dramione,ze ciężko byłoby wybrać magiczna dziesiątkę.
    Patrząc na Twoje propozycje, powiem Ci, ze kilku pozycji nie znam, ale zaległości nadrobie, lubię czytać, dużo czytać!
    Ciekawa jestem Twojego numeru jeden, bo niesamowicie mnie zaintygowal, wiec zostawiam ten komentarz i zamiast spać, będę czytać.
    Po co spać, lepiej czytać!
    Pozdrawiam,Lili.

    opowiadaniahp.blogspot.com zapraszam i czekam na opinie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po co sen, jak jest Dramione? :D
      "Ukochaną" przeczytać trzeba obowiązkowo! Mam nadzieje, ze się spodoba :)
      Pozdrawiam,
      Kercia ♥

      Usuń
  9. Słyszałam wiele miłych słów o moim blogu, ale "palce lizać" po raz pierwszy :) Dzięki i Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedy nowy rozdział?

    OdpowiedzUsuń
  11. Oto odpowiedź na twoją nominację... w końcu :D
    http://dramiona-la-fin-de-la-vie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opowiadanie cudowne,bajeczne. UWIELBIAM! :) La fin de la vie -polecam przeczytać :)

      Usuń
  12. Muszę nadrobić zaległości z Twojego Top 10, bo po kilku pozycjach, widzę, że mamy podobny gust. Tylko mała uwaga: numer 1 odmienia się jako "Ukochaną polityka" nie "Ukochaną politykę", bo tu chodzi o Hermionę jako ukochaną Draco który jest politykiem :-*

    OdpowiedzUsuń
  13. hej:) piszę w trochę innej sprawie. Kilka lat temu czytałam po prostu genialnego bloga właśnie o Dramione, jednak ostatnio próbowałam go znaleźć i mam z tym duży problem. Historia miała miejsce już po ukończeniu szkoły, Hermiona była na wysokim stanowisku w firmie(współpracowała prawdopodobnie z Harrym i Ronem), a Malfoy był śmierciożercą, początkowo znienawidzonym przez Hermione, ostatecznie jednak wraz z nią uciekał przed śmierciożercami. Mam bardzo mało fragmentów związanych z tym blogiem jednak mam nadzieję, że to nie jest wiele historii, które mi się zlały w całość, a fragmenty jednej historii. Jedna ze scen to było uratowanie Hermiony przez Dracona z płonącego budynku firmy(jeszcze jak sie nie lubili), inna to jak Hermiona uwiodła Dracona, po czym gdy przywiązała go do krzesła zostawiła go tam(nie pamiętam, czy w ramach zemsty czy coś mu zabrała). Było dużo tajnych przejść i jakaś chatka do której uciekli. Wiem, że to bardzo mało szczegółowy opis, ale mam ogromną nadzieję, że jednak komuś coś zaświta i pomoże mi znaleźć bloga i odświeżyc wspomnienia z nim związane. Ten blog był bezapelacyjnie numerem 1 w moim TOP 10!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze pamiętam scenę na bankiecie z którego to właśnie uciekli razem przed śmierciożercami

      Usuń
    2. Tez bardzo dlugo szukalam tego opowiadania ale bez skutku :(

      Usuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ooo, trochę późno to znalazłam, ale też wezmę (spóźniony xp) udział ;)
    Pozdrawiam

    ~Blonde Princess~

    OdpowiedzUsuń
  16. ZAPRASZAM http://harry-ron-hermiona-draco.blogspot.ie/

    OdpowiedzUsuń
  17. POLECAM! VLOGMAS!
    https://www.youtube.com/channel/UCAF3MpNz3upMF_XVprVerjA
    http://cottonon.pl/

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak znajdziesz trochę więcej czasu, to zaktualizuj (w nowym poście np) twoją listę :) jestem bardzo ciekawa, jakie blogi aktualnie są twoimi ulubionymi!

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo sie ciesze, ze trafilam na ta liste, to jakbym miala wszystko podane na tacy. Dramione ktore mi najbardziej zapadlo w pamiec i do ktorego nieraz wracalam (glownie ze wzgledu na fantastyczne poczucie humour, oryginalne pomysly i po prostu genialna amtmosfere tego opowiadania) jest belive-destiny.blog.onet.pl (to nie jest literowka tak sie nazywa;). Mam takie jeszcze jedne pytanko, jakie sa dobre angielskie opowiadania jakie znasz? Jestem bardzo ciekawa jak lista wygladalaby z opowiadaniami w jezyku angielskim. Z wielka checia bym takie przeczytala. Pozdrawiam Weronika

    OdpowiedzUsuń
  20. Dodałabym jeszcze "D+ H"..czytałam 2 lata temu i nadal tkwi w mojej pamięci..nie tylko wątek miłosny Hermiony i Draco, ale cała historia w tle, naprawdę wspaniała wyobraźnia.. http://dracohermiona.blogspot.com/search/label/D%20Plus%20H

    OdpowiedzUsuń
  21. Zapraszam do wirtualnego Hogwartu. Jest to szkoła oparta na realiach Harry'ego Pottera. Opieramy się na poznawaniu tego jego świata przez zabawę oraz naukę na zajęciach takich jakie były w Hogwarcie, ale nie tylko! Zabawa i przyjaźnie na całe życie gwarantowane :) www.winsford.xaa.pl

    OdpowiedzUsuń
  22. Hej pare lat temu uczytalam bloga pisanego przez autorki Nagini i Kitiara uth Matar. Był świetny. Bardzo chcialam przeczytać go poraz kolejny lecz niestety prawa do bloga są ograniczone. Chciałabym sie skontaktować z autorkami i poprosic o dostęp do opowiadania Ostatni Bastion (może ktoś kojarzy) lub ktos za zgoda autorek moglby mnie dodać ( o ile sie tak da). Z góry bardzo dziekuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://ruchpolex.republika.pl/ostatni+bastion+kitiara+uth+matar+i+nagini.shtml

      Usuń
  23. Ukochana polityka! O tak, to jest coś. Ja trafiłam na to na fanfiction.net i to najlepsze opowiadanie Dramione tam. A przeczytał wszystkie, którym nie siada fabuła albo styl.
    Widzę, że post jest z 2015 roku. Niedawno zostało zakończone opowiadanie Naucz Mnie Latać. Najpierw nie byłam do niego przekonana, a teraz jestem jak najbardziej fanką i zdecydowanie Ci polecam
    Dziękuje za ratunek tym TOP10, gdyż już przestałam wierzyć, że znajdę jakieś sensowne Dramione
    <3

    OdpowiedzUsuń
  24. Dzięki za pomocną notkę <3
    Moim faworytem jest jednak pozycja 4. Najlepsze opowiadanie Dramione jakie miałam przyjemność przeczytać.
    Muszę nadrobić parę pozycji i zabiorę się za to niezwłocznie! ;)

    Tymczasem zapraszam w moje skromne progi. Dopiero zaczynam i staram się zebrać garstkę czytelników :)
    https://dramione-by-zaczytanna.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Koniecznie. KONIECZNIE musisz przeczytać dramione 'Naucz mnie latać'
    To najlepsze dramione jakie kiedykolwiek przeczytałam. W sumie to jest to bardziej książka. Pełna humoru, z ciekawą akcją i realistycznymi postaciami.

    OdpowiedzUsuń